tisdag 4 september 2012

Hög tid att uppdatera!

Behovet av att skriva av mig och även dela med mig av min/vår vardag är inte lika stort längre. Därav inaktiviteten här...Men nu tänkte jag iallafall göra en uppdatering om vad som händer i vårt liv just nu och även dela med mig av vår sommar!

Sommaren som varit har väl kanske inte varit den bästa sett ur väderperspektivet. Den riktiga goa sommarvärmen och de ljumma kvällarna har man ju kunnat räkna upp på en hand. Men vi har ändå haft en helt underbar sommar tycker vi. Vi har kunnat vara tillsammans allihopa och bara varit en hel familj igen. Ett och annat sjukhusbesök har det blivit med Mellantroll men bara för lite provtagning. En och annan förkylning och några febertoppar har hon oxå klarat av men vi har inte behövt ligga inne med henne.

Vi har ju oxå varit på Disneyland i Paris! Oj, oj, oj! Vilken resa! Vi va ju där i tre dagar, att redogöra för de kommer nog ta sin lilla tid! jag börjar med att berätta om första dagen i detta inlägg tror jag och fortsätter uppdateringen om resan allt eftersom.

Flygresan dit gick väldigt bra. Mellantroll var väl egentligen inte så imponerad av att flyga, hon satt och hade mest tråkigt... Stortroll, som redan innan var väldigt spänd hade nog alla sina nerver utanpå kroppen och tyckte det var väldigt läskigt när vi lyfte men efter en stund slappnade hon av och somnande en stund.

Väl framme i Paris fick vi våra väskor väldigt snabbt och en taxi stod och väntade på oss och körde oss till hotellet. Åka bil har man väl gjort förut tyckte Mellantroll och sov nästan hela resan till hotellet som tog knappt en timma.
Hotellet var stort och jättefint! Allt andades Disney! Vi checkade in och lämnade vårt bagage i receptionen eftersom vi inte fick tillgång till rummet förrän runt 15-tiden och klockan var ju bara runt 11 på förmiddagen. Mellantroll fick ett sk "blue-band". Ett halsband som innebar att vi slapp stå i kö och gå in bakvägen till olika attraktioner och även visade de som jobbar där att Mellantroll skulle uppvaktas lite extra om det var möjligt!

Det var lätt att känna sig liten när man stod jämte denne enorma hotellbyggnad!

Detta är baksidan av hotellet. Härifrån gick en gångväg till själva parken som låg ca 10 min bort.

Det sk "blueband" var helt fantastiskt!

Det talades om för oss att det gick gula bussar till och från parken under hela dagen om man inte kände för att gå promenadvägen. Detta provade vi på första turen till parken. Resan tog ca 20 min så vi konstaterade ganska snart att det gick fortare att gå, så det gjorde vi därefter.
För att ens komma in på parkområdet var vi tvungna att passera säkerhetskontroller där våra väskor kollades. Eftersom vi har Mellantrolls näringsdrycker med oss överallt fick vi varje gång plocka upp dessa och förklara vad det var. När vi passerat detta gick vi vidare in och det kändes verkligen som att komma till en annan värld, en sagovärld!

Vi gick utmed denna gata när vi kom in och bara förundrades över allt som fanns att titta på. Det kändes nästan magiskt. När vi sedan rundade hörnet här, tappade Mellantroll nästan andad när hon såg vad som tornade upp sig!

Skönheten och Odjurets gigantiska slott uppenbarade sig! Det var ju bara att styra stegen dit! Mellantroll var eld och lågor och småsprang hela vägen. Åh! Titta! Där är ju..! Mamma! Pappa! Titta! Titta! Men ser ni?! Kom! Så lät det från Mellantroll!

När vi gått igenom detta slott som fungerade som en port in till detta prinsess/sagolandskap som väntade innanför var det dax att tappa hakan igen. Det fanns karuseller, små butiker och matbutiker överallt. Återigen kändes det som om vi var i en annan tid, i ett sagolandskap! Och givetvis va det lång kö till allt, men det slapp vi! Trollet visade bara upp sitt halsband och vi visades in bakvägen! sammanlagt under de tre dagar vi va där tror jag vi stod i kö i max 20 min!

Oj, vad vackra klänningar de fanns att titta och känna på!

Labyrinten i Alice i Underlandet

Det fanns klänningar och prinsess-saker i MASSOR!!

Trollen studerar vagnen som Askungen åkte i.

Vi åkte karuseller som aldrig förr! Kändes nästan som man va barn på nytt! Favorit-karusellen för oss alla var Peter Pan, den åkte vi många, många gånger.

När kl började närma sig 17 var vi alla ganska möra av alla intryck och av att gått upp tidigt, flygt flygplan osv... Så vi bestämde oss för att dra oss tillbaka till hotellet och äta middag. Vi gick mot utgången och precis utanför den finns en tågstation och bussarna tillbaka till hotellet utgick därifrån oxå. Men det såg inte riktigt ut som när vi kom för nu gick det poliser och fullt utrustade militärer omkring och såg mycket allvarliga ut. Även stora avspärrningar såg vi... Vad  hade hänt nu? Inga bussar kom det heller och tillslut bestämde vi att vi går tillbaka till hotellet istället, men då hade avspärrningarna blivit ännu större så vi kunde inte ta oss tillbaka! Pappan i familjen gick då ut till en rondell längre ut i vägen för att kolla läget och fick där tag i en buss som tydligen skulle till vårt hotell. Väl tillbaka på hotellet tog vi reda på vad det var som hade hänt och det visade sig att det var två kvarglömda väskor inne på stationen som var orsaken...

Fin staty va? Eller är det en staty...
Efter middagen som intogs på en utav resturangerna på hotellet var vi alla jättetrötta, så kl 21 låg vi i våra sängar och det tog inte lång stund innan vi alla sov. Mellantroll somnade med ett leende på läpparna.